CTP Bakım-Onarım-Yenileme

CTP Tamir ve Bakım

CTP ürünler için genelde periyodik bakım gerekmez. Bu nedenle CTP cephe kaplama paneli olarak, tekne ve kimyasal madde depolama üniteleri olarak geniş kullanım alanını yer etmiştir. CTP ürünlerde özellikle jelkotu korumak için yapılan bakım, ürünün ömrünü uzatmaktadır. CTP ürünü yılda bir ya da iki kez deterjan ve ılık su ile yıkayınız. Boya çözücüler jelkota zarar vereceği için, kesinlikle kullanılmamalıdır. Yüzey iyice temizlenip kurutulduğunda yüzeye parlatma vaksı sürülüp parlatılmalıdır. Bakım sırasında yüzeyde çatlak olup olmadığı incelenmelidir.
Alt tarafta bulunan tamir yöntemleri, el yatırması ya da püskürtme yöntemleri ile yapılmış olan CTP ürünler için ve tamiratında sakınca olmayan ürünler için uygundur. Sıcak pres yöntemiyle yapılan ürünlerin tamiri önerilmez. Dikkatle yapılan işlemde genellikle tamir yeri belli olmaz. Önemli olan, ürünün tamirden sonra da önceki işlevini yerine getirebilmesidir.

YÜZEY HASARLARI: Jelkot tabakası ya da ilk kat cam elyafı tabakasında görülen bu tür hasarlarda, öncelikle hasarlı bölge temizlenir ve kurutulur, sonrasında kazınır ve zımparalanır. Hasarlı bölgenin biraz dışına taşmak, daha iyi yapışma sağlayacaktır. Hasarlı ve zımparalanmış bölgeye tiksotropik özellik taşıyan polyester gereğinden biraz fazla ve de özenli bir şekilde sürülür, akmaması ve düzgün yüzey sağlanması için selofan ya da polyester film ile kapatılır. Reçine sertleştikten sonra, ilk olarak 400’lük su zımparası, sonrasında 600’lük su zımparası ile yüzey işlenir. Zımparalama işleminde sağlam bölgeye taşmamaya özen gösterilmelidir. Yüzey düzgünlüğü sağlanınca parlatma vaksı ile parlatılır.

KÜÇÜK DARBELERDEN OLUŞAN KIRILMALAR: Genelde çatlaklar halinde olan bu tür hasarların tamirinde ilk adım, hasarlı bölgenin kesilip çıkartılmasıdır. Kesim iç kısma doğru genişleyen “V” şeklinde yapılmalı ki kesilen kısım iç taraftan çıkarılabilsin. CTP ürününün arka kısmı kesim yerinden 75 mm. kadar zımparalanmalı ve tozlar temizlenmelidir. Temizlenen alanı kaplamak için dört kat 450 gr/m2’lik keçe kesilmeli. İlk kat açılan deliğin her tarafından 25’er mm. daha geniş, diğerleri bir öncekinden daha küçük ve en küçüğü deliğin kenarlarından 12’şer mm. daha geniş olacak şekilde kesilir. Kullanılacak polyesterin miktarı, cam elyafı ağırlığının 2,5-3 katı kadarıdır. Zımparalanmış olan CTP laminatın üzerine polyester sürülür. Cam elyafı üzerine ayrı bir yerde polyester sürülür ve havası alınır, sonra büyük boyutludan küçük boyutluya doğru sırayla 1. şekildeki gibi açılan delik kapatılır. Uygun boyutlu rulo ile hava kabarcıkları giderilir. En az 15 derecelik sıcaklıkta, en az 24 saat sertleşmesi beklenir. Sonra, delik boyutlarında kesilmiş olan cam elyafı delik içerisinde 2. şekildeki gibi polyester ile işlenerek yerleştirilir. Hava kabarcığı kalmamasına dikkat edilmelidir. Bu işleme delik dolduruluncaya kadar devam edilir ve sertleşmeye bırakılır. Son olarak pigmentli, tiksotropik dolgulu reçine, yüzeye uygulanır. Eski jelkot düzeyinden biraz daha dışarı taşılır ve üzerine selofan film kaplanır. Sertleşme tamamlandıktan sonra görseldeki 3. şekil uygulanır.

DELİKLER: CTP ürününün geniş ölçüde hasar gördüğü ve ürünün her iki yüzüne de ulaşılabildiği haller için geçerli olan bir tamir tekniğidir. Hasarlı gölgenin civarı düzgün bir şekilde genişletilir. Kesim yerinde kenarları, görselde bulunan 2. şekildeki gibi kesilmelidir. Kesim bittiğinde ürünün arka yüzü delik kenarlarından 75 mm. taşacak şekilde zımparalanıp, temizlenmelidir. Büyük delikleri tamir etmek için ürünün şekline uygun olan geçici kalıp kullanılmalıdır.

Tamir edilecek parçanın arka yüzüne ulaşabilme olanağı yoksa, uygulanacak tamir tekniği geçici kalıp delikten biraz uzağa açılan küçük deliklere tutturulan somun-cıvata ile sabitlenir. Geçici kalıbın üzerine kalıp ayırıcı sürülür. Jelkot uygulamasının ardından cam elyafı işlenir. Delik tamamen kapatıldığında, zımparalanan arka yüzeye de en az dört kat cam elyafı kaplanmalıdır. Tamir edilen bölge sertleştiğinde geçici kalıp çıkartılıp, kalıbı tutturmak amacıyla açılan küçük delikler dolgulu polyesterle doldurulup yüzey düzeltme işlemi, önceki kısımlarda açıklandığı gibi yapılmalı. Deliğin boyutuna göre tamir izi kalması ihtimali vardır.

CTP ÜRÜNÜN ARKA YÜZEYİNE ULAŞILAMADIĞINDA DELİKLERİN TAMİRATI: Bunun gibi durumlarda hasarlı bölgeyi tamamen kapsayacak boyutta delik açılmalı, tercihen dairesel olmamalıdır. Kesim kenarları yukarıda bulunan 3. şekildeki gibi hazırlanıp her türlü toz temizlenmelidir. Sonrasında, Delik boyutlarında daha büyük kontrplak kesilip ortasından tel geçirilerek diğer yüz üzerinden bir çubukla sıkıştırılabilecek şekilde hazırlanır. Hazırlanan kontrplak parçası üzerine iki kat cam elyafı kaplanıp, henüz yaşken deliğin arka yüzüne kontrplak ve üzerine yatırılan cam elyafı yapıştırılır. Tel ve çubuğun yardımıyla plakanın sıkıştırılması sağlanıp, CTP’nin sertleşmesi beklenmeli, sonrasında 3. şekildeki gibi tamirat yapılmalıdır.

BORULARIN TAMİRİ: Aynı yöntemlerle, hasar gören borularında tamiri yapılabilir. Fakat şu hususlara dikkat edilmelidir:
1. Akışkanın akışını kesmemek için iç yüzey parlak olmalıdır. Tamir esnasında buna dikkat edilmelidir.
2. Tamirat için kullanılacak olan cam elyafı dokunmuş fitil ve/ya da devamlı sargı olması gerekir. Yeteri kadar kalınlığa ulaşana kadar sargıya devam edilmelidir.
3. Bu tip sargıların boru rijiditesinde değişikliğe sebep olma durumu vardır. Öyle ki, küçük alanda sargı kalınlığı boru kalınlığının iki katına çıkartmakla rijidite artar ve bükülebilme özelliği düşer. Tamir esnasında buna dikkat edilmelidir.
4. Tamiratta kullanılacak polyesterin cinsi, borunun üretiminde kullanılmış olan polyesterle aynı ya da kimyasal dayanımı daha yüksek bi polyester olmalıdır. Olmazsa çatlaklar oluşabilir.
5. Dikkat edilecek hususlardan biri de polyesterin dışına taşmış serbest cam elyafı bulunmaması sonucunda kılcal sızıntıların olabilmesi ve daha büyük hasarlara yol açması söz konusudur.